Παρασκευή 1 Ιουνίου 2012

Δυσλεξία: Πότε καταλαβαίνουμε ότι ένα παιδί εμφανίζει σημάδια δυσλεξίας?



Όταν λέμε πως ένα παιδί είναι "δυσλεκτικό" εννοούμε πως αντιμετωπίζει "δυσκολία" με τις λέξεις. Η δυσλεξία είναι μία ειδική μαθησιακή ανάγκη που αφορά κυρίως στην εκμάθηση των δεξιοτήτων της ανάγνωσης, της γραπτής έκφρασης και της ορθογραφίας, και εκδηλώνεται παρά το φυσιολογικό νοητικό επίπεδο του παιδιού.


ΣΗΜΑΔΙΑ

Η δυσλεξία είναι ανιχνεύσιμη από πολύ νωρίς. Αρκεί οι γονείς, η νηπιαγωγός και αργότερα η δασκάλα να παρατηρήσουν τις δεξιότητές του. Τα σημάδια που μας λένε ότι το μικρό μας έχει δυσλεξία είναι τα εξής:



ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ

  •  Δυσκολεύεται να γράψει απλά γράμματα.
  • Κολλάει τις λέξεις μεταξύ τους, δεν αρχίζει με κεφαλαίο, δεν χρησιμοποιεί σημεία στίξης και τόνους. Επίσης, παραλείπει γράμματα ή/και δεν γράφει πάνω στις γραμμές.
  • Δεν αντιγράφει σωστά ή αντιγράφει καθρεφτικά (π.χ. "3λα" αντί για "έλα").
  • Δεν μπορεί να μεταφέρει στο χαρτί τις σκέψεις του.
  • Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη και πολύ συχνά ο γραφικός χαρακτήρας του είναι δυσνόητος.

ΑΝΑΓΝΩΣΗ

  • Διαβάζει αργά, κοπιαστικά και μηχανικά, χωρίς να δίνει χρώμα στη φωνή του. Συχνά υπάρχει μεγάλη άρνηση για ανάγνωση.
  • Δεν μπορεί να διαβάσει όλα μαζί τα γράμματα στη λέξη.
  • Παραλείπει λέξεις ή συλλαβές λέξεων.
  • Δεν μπορεί να κατανοήσει το κείμενο λόγω αργής και λανθασμένης ανάγνωσης.

ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ

  • Αργεί να μιλήσει.
  • Δεν μπορεί να αναδιηγηθεί μια ιστορία, βάζοντας τα γενονότα στη σειρά.
  • Δυσκολεύεται να μάθει τραγουδάκια με ομοιοκαταληξία σε σχέση με τα άλλα παιδιά και δεν καταλαβαίνει παιχνίδια με λέξεις και γράμματα.
  • Παραλείπει συλλαβές ή καταλήξεις, μπερδεύει τη σειρά των γραμμάτων μέσα στη λέξη ή/και μπερδεύει ακουστικά λέξεις που μοιάζουν.


ΜΝΗΜΗ

  • Αδυνατεί να οργανώσει τη μνήμη του. Τα θυμάται όλα ανακατεμένα.
  • Δυσκολεύεται στην βραχύχρονη και μακρόχρονη μνήμη.
  • Δυσκολεύεται στην εκμάθηση ξένων γλωσσών και στα μαθηματικά.
  • Δεν συγκροτεί εύκολα σύνθετες πληροφορίες-οδηγίες.


ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ/ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΚΙΝΗΣΕΩΝ

  • Συγχέει τις έννοιες πάνω-κάτω, δεξιά-αριστερά, πριν-μετά.
  • Δυσκολεύεται να συντονίσει τις πράξεις του.
  • Δυσκολεύεται στις αλληλοδιαδοχικές κινήσεις.
  • Δυσκολεύεται στην αντιγραφή κινήσεων.
  • Χάνει την αίσθηση του χρόνου.

ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Όσα παιδιά παρουσιάζουν ένα-δύο από τα παραπάνω σημάδια δεν σημαίνει ότι έχουν απαραίτητα δυσλεξία. Πολλά παιδιά φέρουν μερικά από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά σε κάποια φάση της ζωής τους, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα εμφανίσουν αργότερα δυσλεξία. Ένα παιδί μπορεί να είναι δυσλεκτικό όταν παρουσιάζει πολλές από τις παραπάνω δυσκολίες σε σοβαρό επίπεδο και, επειδή επιμένουν, του προκαλούν πρόβλημα στη μάθηση. Η δυσλεξία παρουσιάζεται σε διάφορα επίπεδα και το κάθε παιδί με δυσλεξία είναι διαφορετικό από το άλλο.
Στόχος μας λοιπόν είναι η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση!!!!





2 σχόλια:

  1. προφανώς αναφέρεσαι σε μαθησιακές δυσκολίες κ όχι συγκεκριμένα στη δυσλεξία.ως δυσλεξία ορίζουμε τη δυσκολία στην ανάγνωση και την κατανόηση του κειμένου.τα υπόλοιπα που αναφέρεις ως "συμπτώματα" δυσλεξίας ανήκουν σε μαθησιακές δυσκολίες γνωστές ως δυσγραφία και δυσαριθμησία.Και για να σε διευκολύνω η δυσλεξία δεν είναι ειδική μαθησιακή ανάγκη, είναι ειδική μαθησιακή διαταραχή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θα τολμήσω να διαφωνήσω μαζί σας. Η δυσλεξία εκτός από τη δυσκολία στην ανάγνωση αναφέρεται και στο γραπτό και στο προφορικό λόγο και σαφώς επηρεάζει και άλλους τομέις όπως η μνήμη κτλ. Αντεθέτως η δυσγραφία αφορά εξ ολοκλήρου δυσκολίες στο τομέα της γραπτής έκφρασης και η δυσαριθμησία στο τομέα των μαθηματικών. Τέλος, ο όρος "δυσλεξία" έχει πάρει ποίκιλους ορισμούς (ειδική μαθησιακή δυσκολία/ειδική μαθησιακή ανάγκη/ειδική μαθησιακή διαταραχή κτλ.) και δυστυχώς δεν ακόμα δεν έχει διατυπωθεί ένας ευρύτερος ορισμός κοινής αποδοχής. Ευχαριστώ για την ανταποκρισή σας και χαίρομαι που το άρθρο αποτέλεσε πεδίο συζητήσεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή